Garantie gebruikte fietsen

BOVAG GARANTIEBEPALINGEN GEBRUIKTE ((HIGH SPEED) ELEKTRISCHE) FIETS

I – Wettelijke garantie (7:17 en verder BW)

De wettelijke garantie houdt in dat de verkoper ervoor instaat dat het geleverde product beantwoordt aan de overeenkomst (conformiteit). Treedt er een gebrek op binnen twaalf maanden na aflevering, dan gaat de wet er van uit dat het gekochte product bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van het product of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. Voldoet een product niet aan de overeenkomst, dan heeft de koper in beginsel recht op kosteloze reparatie of vervanging, tenzij dit van de verkoper niet kan worden gevergd als bedoeld in artikel 7:21 Burgerlijk Wetboek.

II – De BOVAG Aankoopgarantie op een gebruikte ((high speed) elektrische) fiets (zie ook artikel 15 lid 3 en 4 van de algemene voorwaarden BOVAG Tweewielerbedrijven)

De BOVAG Aankoopgarantie betreft zowel het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode van de BOVAG Aankoopgarantie ten gevolge van normaal gebruik zijn ontstaan, waaronder significante slijtagesporen. De kosten van herstel zijn geheel voor rekening van de verkoper.

De BOVAG Aankoopgarantie biedt de consument onder voorwaarden de optie

om een derde-reparateur de onder de BOVAG Aankoopgarantie (en/of wettelijke garantie) vallende gebreken te laten herstellen. Een voorwaarde is dat er zich elders een noodzaak tot onmiddellijk herstel heeft voorgedaan. Ook moet deze noodzaak door de consument worden aangetoond aan de hand van de door

de derde-reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen. Indien herstel in Nederland plaatsvindt, dient de reparateur eveneens lid van BOVAG te zijn. De kosten van een elders uitgevoerde reparatie worden vergoed tegen het in het bedrijf van de verkoper geldende prijspeil.

De BOVAG Aankoopgarantie wordt door de verkoper verleend voor een periode van twaalf maanden na afgifte van het bewijs van de BOVAG Aankoopgarantie. De BOVAG Aankoopgarantie geldt voor de consument en niet voor opvolgende rechtverkrijgenden.

III – Uitsluitingen op de BOVAG Aankoopgarantie

1. Reparaties of vervanging van onderdelen ter gelegenheid van normale

gebruikelijke onderhoudsbeurten, voor zover niet voortvloeiend uit de gebrekkige uitvoering van de voor de aflevering verrichte onderhoudsbeurt, vallen niet onder de BOVAG Aankoopgarantie.

2. Evenmin vallen onder de BOVAG Aankoopgarantie ontstane gebreken die het gevolg zijn van opzet, verkeerd gebruik of reparaties die niet in verkopers bedrijf of in diens opdracht zijn verricht. Evenmin bestaat er aanspraak op garantie bij schade ontstaan door deelneming aan snelheidswedstrijden en snelheidsproeven.

3. Verder vallen niet onder de BOVAG Aankoopgarantie gebreken welke zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte, tenzij de consument aantoont dat voornoemde gebreken niet zijn veroorzaakt door de van

de Europese Economische Ruimte afwijkende omstandigheden aldaar (bijvoorbeeld inferieure wegen etc.).

4. De BOVAG Aankoopgarantie strekt zich niet uit tot het vergoeden van schade aan personen en zaken of andere kosten ten gevolge van het gebrekkig worden van onderdelen.

5. De BOVAG Aankoopgarantie strekt zich evenmin uit tot toebehoren (accessoires), banden, ketting- en tandwielen, remblokken en -voeringen, zadels en lampen, alsmede veranderingen die na aflevering zijn aangebracht en daaruit voortvloeiende gebreken.

IV – Bemiddelingsregeling

Wanneer de consument klachten heeft over de koop van een gebruikte of

nieuwe ((high speed) elektrische) fiets, onderdeel of accessoire, moet hij eerst

de verkoper aanspreken. Als blijkt dat de consument niet tevreden is met het resultaat van de klachtafhandeling door de verkoper geldt het volgende: de consument kan een klacht binnen zes weken na het ontstaan voorleggen aan BOVAG Bemiddeling. De bemiddelingspoging zal gaan volgens een reglement

dat partijen vooraf hebben gekregen. Het adres van BOVAG Bemiddeling is: Postbus 1100, 3980 DC te Bunnik. Telnr. 030 – 659 53 95 (lokaal tarief).

De consument moet alleen aanspraak kunnen maken op BOVAG Aankoopgarantie, zoals bedoeld in artikel 15 van de algemene voorwaarden BOVAG Tweewieler- bedrijven koop/reparatie & onderhoud en het BOVAG Garantiebewijs. Gaat

het om een nieuw gekochte ((high speed) elektrische) fiets of om gekochte nieuwe onderdelen of accessoires, dan is een beroep op BOVAG Bemiddeling

alleen mogelijk als de consument geen beroep kan doen op een door de fabrikant of importeur van deze nieuwe zaak afgegeven garantie. In plaats van BOVAG Bemiddeling kan de consument er ook voor kiezen de klacht aan de geschillencommissie voor te leggen.

V – Geschillencommissie

a. Consument moet binnen twaalf maanden na de datum waarop de consument bij de verkoper/reparateur heeft geklaagd de Geschillencommissie Tweewielers van de Stichting Geschillencommissies inschakelen, p/a postbus 90600,

2509 LP te Den Haag (bezoekadres: Borderwijklaan 46, 2591 XR te Den Haag). Is deze keuze voor de geschillencommissie eenmaal gemaakt, dan

kan de consument vervolgens alleen nog naar de rechter toe, nadat de geschillencommissie zich eventueel onbevoegd of niet ontvankelijk verklaart, of om een door de geschillencommissie gemaakt bindend advies tijdig door de rechter marginaal te laten toetsen. Het inschakelen kan schriftelijk gebeuren, of in een andere door de Geschillencommissie Tweewielers te bepalen vorm. Van een geschil is sprake nadat de klachtafhandeling door de verkoper en/of via de bemiddelingspoging van BOVAG Bemiddeling niet succesvol is geweest.

b. De Geschillencommissie Tweewielers doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissingen van de geschillencommissie geschieden krachtens dat reglement bij wege van bindend advies. Het reglement wordt desgevraagd toegezonden.

c. Voor de behandeling door de Geschillencommissie Tweewielers is consument een vergoeding verschuldigd.

d. Een uitspraak van de Geschillencommissie Tweewielers zal in rechte niet aantastbaar zijn indien meer dan twee maanden zijn verstreken na verzending ervan en geen beroep op de rechter is gedaan.

VI – Nakoming

BOVAG staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de geschillencommissie door de ondernemer die bij BOVAG is aangesloten. Dat is echter niet het geval als de ondernemer besluit het bindend advies binnen twee maanden ter toetsing aan de rechter voor te leggen en de rechter het bindend advies onverbindend verklaart en tegen het vonnis niet meer opgekomen kan worden. De garantstelling bij de koop van een ((high speed) elektrische) fiets geldt tot €450,- en onder de voorwaarde dat de consument zijn vordering op de ondernemer aan BOVAG overdraagt. Bij bedragen groter dan €450,- zal BOVAG voor het meerdere proberen de ondernemer via de rechter tot betaling te bewegen. Lukt dat, dan wordt het geïncasseerde boven €450,- aan de consument overgedragen. BOVAG verschaft geen nakomingsgarantie als er sprake is van één van deze situaties, voordat de consument heeft voldaan aan bepaalde formele innamevereisten (betaling klachtengeld, retournering ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventuele depotstorting) die nodig zijn voor het in behandeling nemen van het geschil. Het gaat om de situatie van faillissement, surseance

van betaling of bedrijfsbeëindiging van de ondernemer. Bepalend voor de laatste situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan BOVAG aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd. BOVAG keert wel een bedrag tot maximaal €450,- per geschil uit als het faillissement of de surseance is uitgesproken of de ondernemer haar bedrijf heeft beëindigd nadat de consument heeft voldaan aan de innamevereisten.

VII – Slotbepalingen

Het aankoopbedrag van een gebruikte ((high speed) elektrische) fiets moet €250,- of meer bedragen. Het garantiebewijs mag niet worden aangevuld of gewijzigd. Deze garantiebepalingen zijn tot stand gekomen in overleg met de ANWB en de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfregulering-overleg (CZ) van de Sociaal Economische Raad. BOVAG zal deze garantiebepalingen niet wijzigen dan nadat overleg is gepleegd met deze organisaties. In aansluiting op het door de verkoper aan de consument verstrekte BOVAG Garantiebewijs (particulier) van twaalf maanden, waarvan de consument verklaart een exemplaar te hebben ontvangen, kan deze garantie onder dezelfde voorwaarden verlengd worden. De garantie geldt voor de consument zelf en dus niet voor de opvolgende rechtverkrijgenden. De consument die dus heeft gekocht voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit komt een beroep toe op 7:17 en verder BW (wettelijke garantie).

Versie juni 2022

Contact

Beukenlaan 54, 3762 AJ, Soest
contact@haico.cc
+31 (0)35 602 49 40
Alle gegevens

Openingstijden
ma, di, do vr: 09:00-18.00
za: 09:00-16:00
wo, zo: gesloten

© 2024 HAICO
HAICO